Twoja marka może rosnąć bazując na różnych konceptach strategicznych. Jaką strategię przyjąć przy budowaniu marki Twojego biznesu? Jim Collins w książce “Od dobrego do wielkiego” opisał koncept, który streszczam w zdaniu:
Lis zna się na wielu rzeczach, ale to jeż zna się na jednej najlepiej.
Ja, czyli Bartosz.
Poznajmy te przemiłe zwierzątka trochę bliżej.
Lis
Lis to zwierzę, piękne, zwinne i bystre. Co prawda dostrzega całą złożoność otaczającego świata, ale nie potrafi skupić się na jednej czynności. Ciągle za czymś goni. Kiedy poluje, stosuje bardzo przebiegłe metody.
W sytuacji zagrożenia życia, broni się na różne sposoby: gryzie, warczy, drapie lub ucieka.
Lis, pomimo że umie robić wiele rzeczy, jest w nich przeciętny.
Jeż
Jeż to zwierzę, które raczej nie budzi zachwytu i prowadzi skryty tryb życia. Jeż jest drapieżnikiem – nie lubi jeść jabłek! Jeśli chodzi o polowanie, jego umiejętności są dość ograniczone.
W sytuacji zagrożenia życia, zwija się w kłębek i wystawia kolce.
Jeż nie umie robić zbyt wielu rzeczy, ale w jednej jest najlepszy.
Chcesz być lisem czy jeżem?
Wyobraź sobie, że Ty i Twoja konkurencja dzielicie się na twa typy: lisy i jeże. Którym wolisz być w walce o Klienta?
Pamiętaj, że lis zawsze ma wiele sposobów, aby “podejść” jeża. Jak jednak wiemy z bajek, ostatecznie musi obejść się smakiem.
Jaką strategię przyjąć przy budowaniu marki? To właśnie Koncept Jeża zapewnia przetrwanie na rynku i doprowadzenie Twojej marki z poziomu dobrej do wielkiej.
Jeśli zaczynasz budowanie marki, o wiele lepszym pomysłem jest znalezienie jednej rzeczy, w której możesz być najlepszy niż zajmowanie się wieloma, w których możesz być przeciętny.
Koncept Jeża przy budowaniu marki
Jeśli chcesz, aby Twoja marka stała się silna, skup się na 3 obszarach:
- Pasja – czym się pasjonujesz?
- Możliwości – w czym możesz być najlepszą wersją siebie?
- Motor wzrostu – jak będziesz na tym zarabiać?
Jeśli działasz zgodnie według tych trzech zasad, stosujesz Koncept Jeża.
Kiedy nie działasz zgodnie z Konceptem Jeża?
- Twój biznes przynosi pieniądze, może masz dobrze płatną pracę, jest szansa, że odnosisz sukcesy. Czy robisz to, co kochasz? Jeśli nie, to niestety nie wykorzystujesz w pełni swojego potencjału. Nie masz szansy na prawdziwą satysfakcję z wykonywanej pracy.
- Czy budujesz markę w kategorii, w której masz potencjał pełnego wzrostu? Czy zajmujesz się tym, w czym możesz być liderem? Jeśli nie, wypatruj lidera wśród konkurencji.
- To, co robisz jest świetne i robisz to z pasją. Niestety nikt nie chce za to płacić. Wiesz jak takie coś się nazywa? Hobby.
Wszystkie 3 zasady muszą zaistnieć jednocześnie, inaczej:
- Pasja + możliwości – szczęście i bieda.
- Możliwości + pieniądze – bogactwo i znudzenie.
- Pasja + pieniądze – obudź się i przestań śnić.
Które marki są Jeżami?
Wszystkie te, które w długim okresie czasu są na pierwszym miejscu w swoich kategoriach. Przykładowe rankingi marek:
- Według Interbrand: ranking 100 najlepszych globalnych marek.
- Według BrandZ: ranking 100 najbardziej wartościowych marek na świecie.
- Według Premium Brand: polskie marki z wysoką reputacją.
- Według Rzeczpospolita: ranking najcenniejszych polskich marek.
Koncept Jeża powstał po analizie przez Jima Collinsa i jego zespołu wyników spółek giełdowych w USA. Odkryli, że to właśnie wspomniane przeze mnie czynniki zadecydowały o tym, że przeciętne marki stały się liderami. Co więcej – potrafiły utrzymać tę pozycję przez wiele lat.
Wiesz jak wygląda strategia Jeża najbardziej wartościowej obecnie marki na świecie?
Czy wiesz, że najbardziej wartościowa marka świata stosująca Koncept Jeża nazywa się JABŁKO? Przypadek?
Ja, czyli Bartosz.
Chcesz budować markę, która będzie Jeżem? Co dalej?
Przyjęcie Konceptu Jeża jest podstawą do zmiany sposobu myślenia. Teraz musisz zacząć szukać swojego własnego Jeża. Cały czas weryfikuj, czy spełniasz 3 kluczowe warunki.
Pamiętaj! Nie dawaj Jeżowi jabłek, on ich nie lubi.